Min vanliga tur...

Ett bra tag har jag haft ont i vänster tumkudde/handledsrot. De har öma till och från. Förra veckan när vi började skolan och hade ansiktsbehandling, kände jag verkligen hur ont de gjorde att använda tummen mycket, framför att bara att sätta i tumkudden. Sen har de varit bättre igen. Eller de är väl de att när de inte gjort ont, är när jag inte använt den. Riktigt öm var jag onsdamorgon då jag satt på anatomin. Så jag satt och strök där och upptäcker en knöl. Börjar genast känna på andra handen, men ingenting där. Så när vi bröt för rasten frågade jag självklart Astrid, som kan de mesta. Hon var rädd att de var kalk eller brosk som hade börja bildas och sa att jag fick "sjukskriva" tummen tills jag uppsökt läkare.

Så idag ringa jag till Bromma vårdcentral och fick tid på eftermiddagen. Läkaren behövde bara känna lite, ONT, och kolla sen så hon väldigt säkert: De är någon en ganglion, för dom kan komma från ingenting

En ganglion är en ansamling ledvätska, i en ledkapsel. Kan komma vid långvarig överansträngning, skada, inflammation osv. Eftersom min knöl är väldigt hård, så är de någon en ganska mycket vätska. Dom kan tappas ur, men då kommer dom oftast tillbaka. Så hon skrev en remiss till hand-kirurgen, för opereration. Operationen i sig är "lindrig", tar ca 30min.

Hitta detta på internet om den: "Om det rör sig om ett handleds-ganglion får man ibland en av gipsskena över handleden under några veckor efter operationen för att avlasta leden. Stygnen kan tas efter ca 2 veckor. Dagarna efter ingreppet bör man hålla handen i högläge för att minska risken för svullnad. Sjukskrivning 1-6 veckor beroende på arbete och typ av ganglion"

De ger mig mer ångest!!!

KRAM

Kommentarer
Postat av: Elin

Nej, men usch vad tråkigt, opereras är inge kul.

Men efter anatomin du har klarat så är väl detta en enkel match :P

Tänker på dig!!

Är du i sthlm hela mars??

Puss o kram

2009-01-16 @ 00:38:21
URL: http://smagodis.blogg.se/
Postat av: Zandra

usch blä huvva.

men det kommer gå bra. ta bara en dag i taget.

2009-01-16 @ 20:55:11
URL: http://www.bloggzandra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0