Semester

Ja, då var min så kallade semestervecka över. De har verkligen känns som en semester där borta. Inga måsten och många intryck. Vissa dagar hade jag nog hellre bara velat strossa på stan med Hanna i alla roliga affärer, men man kan ju inte hinna med allt.

Sist jag skrev så hade vi varit i Novara och skulle på kvällen visa vårat bildspel på kommunhuset vägg. De skulle samtidigt vara den stora kvällsmarknaden som bara är 1 kväll/år. Dock tok regnade de för första gången den kvällen på över 20år, så allt blev inställt. Riktigt tråkigt!

Söndan begav vi oss till Streesa. En mkt fin ort vid en sjö och alperna. Helt underbart vackert var de. Men vädret var lite mulet, så de förstörd mycket! Senare på kvällen var de en kyrkprocession där dom firar sitt helgon. Dom har 3 vagnar i en parad som uttrycker olika bibliska berättelser, där ungdomar och barn är statister. Mäktigt! På en av vagnarna åker kistan med helgonet. Allt ska vara i en viss ordning, och alla ska gå speciellt efter "rang". Verkligen roligt att se.

Månda åkte vi till en vingård/borg. Mitt i en stad till en gubbe som visade var dom lagrade vinet, visade runt lite i borgen innan de blev vinprovning. Sedan blev de lite små bråttom till en Grappabutik som sålde lokala viner, grappa, whiskey och likörer. Jag stod och skrattade åt alla dom andra som sprang runt som yra höns och valde, samt provsmakade allt. Efter de blev de en avslutade lunch med gänget. På kvällen var de dags för något efterlängtat- Åsnerace! Vi från Vännäs fick stå på scen, som hedersgäster. Att ställa upp åsnor på ett led är inte lätt. Och sen när starten gick tyckte en att de var tjuvstart och hoppade av sin åsna och började skrika åt domarn. Åsnan sprang glatt iväg. Oj, så roligt. De var halv slagsmål i kommunhuset efteråt pga detta. Samma sak varje år. hehe. Vi åt sedan pizza med klubben innan vi gick och såg fyverkerierna som avslutade vår resa.

Flabb:arna åkte redan 04.30 från Cameri, utom jag. Jag reste med kommunfolket kl 6.30. Tidig morgon. Många timmar på flygplatser, och inte hemma förens 21.30. Lång dag med andra ord. Helt slut är jag idag, och hungrig. Är van att äta mycket pch länge där borta! Imorgon och på freda ska jag va hos Lena. Skulle allt vara skönare att vara ledig ;)

Just ja, de har hänt massor på boende-fronten i Fjollträsk, och jag har bilder jag vill visa. Men jag måste isäng nu! Så ni får vänta på de goda ;)

KRAM

Kommentarer
Postat av: sofia

hej gumms!

Jag hoppas att allt ar bra! Vaskont att hora att cameri va trevligt! Langtarlite tillbaka tills nar ja va dar!

Har rullar livet pa. Ska borja pa sprakkurs till veckan, kanns skont!

Jag vet inte om du skickat na mail till mig, isafall sa har jag inte fatt dom.

Se efter min familj lite!

Saknar dig enormt mkt! Puss

2008-09-20 @ 15:53:41
URL: http://sofiaitanzania.blogg.se/
Postat av: mamma Fransson

Hej Vera!

Har ju inte fått träffa dig än,längtar efter dig. Eller trånar du bara efter nån snygg italienare, det blir väl inte så att du flyttar ner dit istället för Stockholm jag är lite orolig.

Puss å Kram julegran

2008-09-21 @ 21:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0